Jonas Vlachos om betyg, feltänkt skolmarknad och nationalekonomins roll i skolforskningen

– Samma sak i alla andra ämnen: det är alltid din sämsta förmåga som styr betyget. Ingen annanstans i samhället blir man så hårt bedömd utifrån sina svagaste sidor. Det är desillusionerande och demotiverande.

Skolforskaren Jonas Vlachos har retat upp både pedagoger och beslutsfattare. Med nationalekonomins verktyg analyserar han allt från skolmarknad och betygssystem till selekteringen in i läraryrket. Han förklarar bland annat varför det, på rent ekonomiska grunder, är fel att tro på fungerande marknadsstyrning i skolvärlden. Jag intervjuar honom i tidningen Skolporten, nr 1/2014.

Jonas Vlachos skriver för övrigt själv på bloggen Ekonomistas, som han varit med om att grunda. Påfallande lättläst och begripligt, även för ickeekonomer.

Uppdatering: Länk till hela intervjun.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *